L'atelier Mapper RAM sur Sony Mapper RAM sur Sony

Bonsoir,
Je cherche des infos sur les mappers qui sont utilisés sur la game de MSX SONY.
Je sais que certain HB ont un mappers spécial et que l'on peut rencontrer des problèmes avec eux a cause (Si je me trompe pas) de la manière et de la conception des banks.
Merci.
Je cherche des infos sur les mappers qui sont utilisés sur la game de MSX SONY.
Je sais que certain HB ont un mappers spécial et que l'on peut rencontrer des problèmes avec eux a cause (Si je me trompe pas) de la manière et de la conception des banks.
Merci.

Il y a le HB500 qui a 64Ko répartis en 2x32ko sur des slots différents.
Par contre les 64ko ne sont pas mappés.
Par contre les 64ko ne sont pas mappés.

Pour le HBF500 avec ses 2x32 ko,les programmes de 64ko même msx1 lui sont inaccessible. C'est un cas d'école. Mais cette ordinateur est loin d'être un Cas isolé chez Sony
Ce que je veux dire, c'est que plus c'est un ordinateur complet, plus il y a des problèmes. Le cas du HBG900Ap avec ses interfaces nombreuses et sont énorme Ram ou de multiples choses peuvent rentrer en conflit est un autre cas d'école (voir ericb59), certaines choses pose problème 
Les autres modèles :F700 (256ko) / F900 (256ko) / G900p (64ko,même génération que le F500) / G900Ap (512 ou 1024ko) sont plus dans la norme, même si leurs nombreuses interfaces occupant des banks peuvent faire conflit. Edité par TurboSEB Le 19/12/2016 à 22h48


Les autres modèles :F700 (256ko) / F900 (256ko) / G900p (64ko,même génération que le F500) / G900Ap (512 ou 1024ko) sont plus dans la norme, même si leurs nombreuses interfaces occupant des banks peuvent faire conflit. Edité par TurboSEB Le 19/12/2016 à 22h48

MSX 1&2 + Moniteurs+divers (environ 0.70Tonnes)






Et sur les HB F9, c'est le même principe.
En faite, je recherche des infos car j'ai une carte a base d' EPM3064 qui gére un mapper ASCII8/16, qui merd... sur un Sony HBF9. Avec cette même carte et sur les autres MSX, le problème n'est pas rencontré.
En faite, je recherche des infos car j'ai une carte a base d' EPM3064 qui gére un mapper ASCII8/16, qui merd... sur un Sony HBF9. Avec cette même carte et sur les autres MSX, le problème n'est pas rencontré.

TurboSEB:
Et ce conflit est a cause du mapper RAM ?
... même si leurs nombreuses interfaces occupant des banks peuvent faire conflit.
Et ce conflit est a cause du mapper RAM ?

Moi j'y connais pas grand choses en Mapper, mais il me semble avoir lu de Maître Jipe que certain programme se lance sur une adresse spécifique qui peu fonctionner sur un philips et déconner sur un sony, les fameux Pokes 
(j'imagine d'ici GDX hurler devant son micro
)
Par contre ce dont je suis certain, mais cela concerne que les HBG900 (64ko /512ko ou 1024ko), c'est que le cycle D'horloge de la Ram se synchronise avec le signal vidéo du genlock pour que l'image soit stable, ce qui explique que les cartouches mapper externe type HBM512 ou WBM512 fonctionneront idéalement sur des HBG900 ou HBF500 du à la lenteur des chip Ram 120ns, mais ne seront peut-être pas reconnu sur d'autres Msx (supposition, pas testé
)
Edité par
TurboSEB
Le 20/12/2016 à 04h18

(j'imagine d'ici GDX hurler devant son micro


Par contre ce dont je suis certain, mais cela concerne que les HBG900 (64ko /512ko ou 1024ko), c'est que le cycle D'horloge de la Ram se synchronise avec le signal vidéo du genlock pour que l'image soit stable, ce qui explique que les cartouches mapper externe type HBM512 ou WBM512 fonctionneront idéalement sur des HBG900 ou HBF500 du à la lenteur des chip Ram 120ns, mais ne seront peut-être pas reconnu sur d'autres Msx (supposition, pas testé


MSX 1&2 + Moniteurs+divers (environ 0.70Tonnes)





Metalgear2, c'est quoi qui ne marche pas exactement ?
Tu as testé quoi et sur quels MSX jusqu'à maintenant ?
Le HB-F9 a l'air d'être un MSX2 de base pourtant. Edité par GDX Le 20/12/2016 à 12h00
Tu as testé quoi et sur quels MSX jusqu'à maintenant ?
Le HB-F9 a l'air d'être un MSX2 de base pourtant. Edité par GDX Le 20/12/2016 à 12h00
le HB-F9 as un logiciel intégré qui se désactive par le touche GRAPH
https://www.msx.org/wiki/Sony_HB-F9P
https://www.msx.org/wiki/Sony_HB-F9P

Bonjour,
Une personne a fait l’acquisition d'une MAB 2048K par l’intermédiaire de notre ami Ericb59 sur son site, celle là :

sauf que le LZ93A13 (Qui est de plus en plus rare) est remplacé par un EPM3064 avec un mapper ASCII8/16 à l'intérieur :

A l'intérieur de l' EPM3064, il y a tout simplement un mapper ASCII8/16 du style qu'a fait Jipe, un mapper tout simple en faite : http://msxvillage.fr/forum/topic.php?id=1001&pt=7#m19712
Le problème rencontré, c'est que sur le 20P et le 10P, la carte ne fonctionne pas alors qu'elle fonctionne sur d'autres MSX de marque différente.
Au début, je m'suis poser la question de savoir si le problème ne pouvait pas venir du mapper, mais si ce mapper fonctionne sur les autres MSX, c'est que ma carte a base d' EPM3064 fonctionne bien.
Je m'suis donc poser une autre question, est-ce que le problème ne viendrait pas des fameux mapper que Sony utilisait a cette époque
Cette personne a envoyer un mail a Ericb59 qui me l a transmit, voilà le mail :
Il explique qu'avec un fichier test qu'il a écrit, il compare les données de la FLASH avec les mêmes données qu'il écrit en RAM et là, il y a une différence.
Ce qui est encore plus bizarre, c'est que si il utilise une extension de mémoire externe, tout fonctionne correctement.
Voilà, c'est donc pour ça que je recherche des infos sur les mappers Sony 10P ou 20P car je comprend pas pourquoi ça déconne alors que tout fonctionne bien sur les autres MSX. Edité par metalgear2 Le 20/12/2016 à 17h28
GDX :
Metalgear2, c'est quoi qui ne marche pas exactement ?
Une personne a fait l’acquisition d'une MAB 2048K par l’intermédiaire de notre ami Ericb59 sur son site, celle là :

sauf que le LZ93A13 (Qui est de plus en plus rare) est remplacé par un EPM3064 avec un mapper ASCII8/16 à l'intérieur :

A l'intérieur de l' EPM3064, il y a tout simplement un mapper ASCII8/16 du style qu'a fait Jipe, un mapper tout simple en faite : http://msxvillage.fr/forum/topic.php?id=1001&pt=7#m19712
Le problème rencontré, c'est que sur le 20P et le 10P, la carte ne fonctionne pas alors qu'elle fonctionne sur d'autres MSX de marque différente.
Au début, je m'suis poser la question de savoir si le problème ne pouvait pas venir du mapper, mais si ce mapper fonctionne sur les autres MSX, c'est que ma carte a base d' EPM3064 fonctionne bien.
Je m'suis donc poser une autre question, est-ce que le problème ne viendrait pas des fameux mapper que Sony utilisait a cette époque

Cette personne a envoyer un mail a Ericb59 qui me l a transmit, voilà le mail :
Caché :
Sadly, one customer found a strange behaviour with the compilation: The compilations has problems (hangs, load errors) on MSX Sony HB 20p and 10p (MSX1).
The first I thought was: “Damn! Armando code bug!” The compilations are very very susceptive with the memory configuration of the MSXs, because all games are loaded on the memory through ROM. Yes, my search-find-handle memory routines are over tested, about 7 compilations and other games. But I’m a human, I can make a mistake.
Toni sent me a compilation (cartridge) yesterday, to check the problem. And yes: The compilation does not work on HB20p. But.. wait! The compilation WORKS if you plug an external memory mapper. What? Yes. So, again, I thought: “Armando, you are wrong, your memory routines are bullshit”.
How test if was my problem or not? Easy. I flash the compilation on other flash cartridge (like MegaFlash Rom or LPE Flash, etc…
and… surprise! The compilation works like a charm. ^^v
So… time for the tests. Luckily, it’s very easy open the cartridge and flash other ROM on the new PCBs. First test: casio compilation, code by JAM on 2002…
This compilations works perfectly with any flash cartridge but… fails on your PCB.
Bad.
Well.. time to investigate with more depth. Time to code tests.
I attach two tests:
[] TEST1024.ROM:
Sorry, really it’s TEST128K but the program is ready to up to 1024. Why 128? Because surely Toni can test on other flash roms. It’s hard test 1024 ROM and MegaFlashRomSD SCC+ isn’t good choice (see below why).
In each 8k ASCII8k page is stored the number of the bank, in ASCII. With CURSORS (and SHIFT) you can test all pages (16 with 128k) on the 4 banks of the mapper. The test performs two operations:
- Change the page of the bank, and prints the number stored in the bank. So, if you change the bank and the number isn’t changed or the programs hangs, or whatever strange behaviour… the PCB has a problem.
- The program copies the 8k of the page to RAM and compare the ROM data with the RAM data. If there was a error, prints on the screen (the bank problem, and the address of the problem).
Whats the normal behaviour of this program? Nothing… you can see how you change the pages without problems. But… what’s the behaviour on 20p… ehem…
a) With “native” 20p (only with the the PCB on any free SLOT): Problems with memory comparison, hangs, etc… :/
b) With an external memory mapper: nothing. OO!
c) With external memory mapper FORCING program to use native memory (slot 3): NOTHING!. OO!
(for this reason I said MFRSDCC+ was bad option to try the ROM test).
[] FL20P.ROM:
Beware: This program is only for 20p and 10p. Because hacks directly the slots and ram configuration of these models.
- Burn and plug FL20P.ROM on SLOT 1.
- Eric's PCB with a game, program, etc, (for example, the casio compilation, a game, etc..) on SLOT 2 (mandatory!!).
- Turn on your MSX.
The program set this slot configuration:
- Page 0 - Slot 0 (bios)
- Page 1 - Slot 2 (Eric’s PCB)
- Page 2 - Slot 3 (native 20p RAM)
- Page 3 - Slot 3 (native 20p RAM).
and performs two operations (you can handle the page with LEFT and RIGHT):
- Change the page of the bank#0, and copy the contents of this page to ram.
- Compare the rom and ram copied (similar to TEST1024.ROM).
If the compared data isn’t equal, prints on screen.
The test:
a) With native 20p. Fails on almost ALL pages.
b) With external mapper. Nothing, all ok, no errors.
c) Attention!! With LPE Flash ROM with FL20P.ROM, no external memory mappers… nothing!!!!
So, finally, I can't determinate whats the problem of the PCB with 20p. Only a few hypothesis:
a) The interact between native memory and PCB, creates a problem, as can be demonstrated with the TEST.
b) The problem, really, is with the voltages, clock or similar. Because with native memory and other cartridge on the empty slot (not all, as I said, LPE flash Rom), the PCB works.
Capacitor problem? Noise? I dunno, I’m only a coder. :/
Please Eric. Contact with MetalGear2, and tell him about the problem. We need solve as soon as possible. I hope can be a CPLD program problem (could be reflashed the code)… but sound like a electronic problem. :/
Attached source code, of the test, courtesy of Armando.
Un saludo,
Armando Pérez Abad
Sadly, one customer found a strange behaviour with the compilation: The compilations has problems (hangs, load errors) on MSX Sony HB 20p and 10p (MSX1).
The first I thought was: “Damn! Armando code bug!” The compilations are very very susceptive with the memory configuration of the MSXs, because all games are loaded on the memory through ROM. Yes, my search-find-handle memory routines are over tested, about 7 compilations and other games. But I’m a human, I can make a mistake.
Toni sent me a compilation (cartridge) yesterday, to check the problem. And yes: The compilation does not work on HB20p. But.. wait! The compilation WORKS if you plug an external memory mapper. What? Yes. So, again, I thought: “Armando, you are wrong, your memory routines are bullshit”.
How test if was my problem or not? Easy. I flash the compilation on other flash cartridge (like MegaFlash Rom or LPE Flash, etc…

So… time for the tests. Luckily, it’s very easy open the cartridge and flash other ROM on the new PCBs. First test: casio compilation, code by JAM on 2002…
This compilations works perfectly with any flash cartridge but… fails on your PCB.

Well.. time to investigate with more depth. Time to code tests.
I attach two tests:
[] TEST1024.ROM:
Sorry, really it’s TEST128K but the program is ready to up to 1024. Why 128? Because surely Toni can test on other flash roms. It’s hard test 1024 ROM and MegaFlashRomSD SCC+ isn’t good choice (see below why).
In each 8k ASCII8k page is stored the number of the bank, in ASCII. With CURSORS (and SHIFT) you can test all pages (16 with 128k) on the 4 banks of the mapper. The test performs two operations:
- Change the page of the bank, and prints the number stored in the bank. So, if you change the bank and the number isn’t changed or the programs hangs, or whatever strange behaviour… the PCB has a problem.
- The program copies the 8k of the page to RAM and compare the ROM data with the RAM data. If there was a error, prints on the screen (the bank problem, and the address of the problem).
Whats the normal behaviour of this program? Nothing… you can see how you change the pages without problems. But… what’s the behaviour on 20p… ehem…
a) With “native” 20p (only with the the PCB on any free SLOT): Problems with memory comparison, hangs, etc… :/
b) With an external memory mapper: nothing. OO!
c) With external memory mapper FORCING program to use native memory (slot 3): NOTHING!. OO!
(for this reason I said MFRSDCC+ was bad option to try the ROM test).
[] FL20P.ROM:
Beware: This program is only for 20p and 10p. Because hacks directly the slots and ram configuration of these models.
- Burn and plug FL20P.ROM on SLOT 1.
- Eric's PCB with a game, program, etc, (for example, the casio compilation, a game, etc..) on SLOT 2 (mandatory!!).
- Turn on your MSX.
The program set this slot configuration:
- Page 0 - Slot 0 (bios)
- Page 1 - Slot 2 (Eric’s PCB)
- Page 2 - Slot 3 (native 20p RAM)
- Page 3 - Slot 3 (native 20p RAM).
and performs two operations (you can handle the page with LEFT and RIGHT):
- Change the page of the bank#0, and copy the contents of this page to ram.
- Compare the rom and ram copied (similar to TEST1024.ROM).
If the compared data isn’t equal, prints on screen.
The test:
a) With native 20p. Fails on almost ALL pages.
b) With external mapper. Nothing, all ok, no errors.
c) Attention!! With LPE Flash ROM with FL20P.ROM, no external memory mappers… nothing!!!!
So, finally, I can't determinate whats the problem of the PCB with 20p. Only a few hypothesis:
a) The interact between native memory and PCB, creates a problem, as can be demonstrated with the TEST.
b) The problem, really, is with the voltages, clock or similar. Because with native memory and other cartridge on the empty slot (not all, as I said, LPE flash Rom), the PCB works.
Capacitor problem? Noise? I dunno, I’m only a coder. :/
Please Eric. Contact with MetalGear2, and tell him about the problem. We need solve as soon as possible. I hope can be a CPLD program problem (could be reflashed the code)… but sound like a electronic problem. :/
Attached source code, of the test, courtesy of Armando.

Un saludo,
Armando Pérez Abad
Il explique qu'avec un fichier test qu'il a écrit, il compare les données de la FLASH avec les mêmes données qu'il écrit en RAM et là, il y a une différence.
Ce qui est encore plus bizarre, c'est que si il utilise une extension de mémoire externe, tout fonctionne correctement.
Voilà, c'est donc pour ça que je recherche des infos sur les mappers Sony 10P ou 20P car je comprend pas pourquoi ça déconne alors que tout fonctionne bien sur les autres MSX. Edité par metalgear2 Le 20/12/2016 à 17h28
le HB10 n'a que 16K de ram a priori
le HB20 a un probléme avec le port A8
voir l'article : https://www.msx.org/wiki/Sony_HB-20P
le HB20 a un probléme avec le port A8
voir l'article : https://www.msx.org/wiki/Sony_HB-20P
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