L'atelier [RESOLU] MoonSound 2.1 Où, quand, comment upgrader la mémoire
Reprise du message précédent
essai de te fabriquer un tas de sticker de tes jeux et applique celui qui correspond au jeu que tu charge dans la flash sur la cartoucheje sais que ça ne sert a rien mais le plaisir ça vient souvent de l'intérieur de la tête alors si tu peux la berner
perso ça fait des années que je joue avec une SRAM et je n'ai jamais vu de différence avec la vraie cartouche
faut dire que le fait d'insérer la cartouche dans le slot ne m'a jamais fait ni chaud ni froid , c'est aprés que ça se passe
ericb59
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Conseiller Municipal
oui je sais bien, une rom ou une cartouche c'est le même jeu ! C'est dans la tête que ca se passe !
J'ai le même problème avec la musique, j'écoute du MP3 mais je haie le MP3 !! J'aime mes CDs et leur boites, leur jaquettes, le plaisir d'enlever le cello quand je l'achète !!
Pareil pour les DIVX et les DVD...
Oui je sais je suis rétro.. et je devrai aller me faire soigner... je prend rendez-vous dès lundi !!
J'ai le même problème avec la musique, j'écoute du MP3 mais je haie le MP3 !! J'aime mes CDs et leur boites, leur jaquettes, le plaisir d'enlever le cello quand je l'achète !!
Pareil pour les DIVX et les DVD...
Oui je sais je suis rétro.. et je devrai aller me faire soigner... je prend rendez-vous dès lundi !!
ça va tu n'est pas encore atteint a fond , il y en a qui achétent des jeux et ne les ouvrent pas
pour l'allergie au MP3 c'est pas sur notre site que tu vas trouvé la solution
maintenant je ne pense pas que rétro soit une maladie déclarée alors ne vas pas trop l'ébruiter car tu n'est pas le seul dans ton cas
pour l'allergie au MP3 c'est pas sur notre site que tu vas trouvé la solution
maintenant je ne pense pas que rétro soit une maladie déclarée alors ne vas pas trop l'ébruiter car tu n'est pas le seul dans ton cas
ericb59
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Conseiller Municipal
ha oui j'ai vu ça ! Y a même des gars qui mettent leur jeux dans des petits sac en plastiques, et d'autres qui les manipulent avec des gants en latex ! (vu sur youtube) !
T'as raison, je relativise et je me rend compte que je ne suis pas encore irrécupérable !! haha !
T'as raison, je relativise et je me rend compte que je ne suis pas encore irrécupérable !! haha !
si c'est pareil avec les DVD... disons que tu as besoin du support matériel
une étagère de boîtes rangées plutôt qu'une liste de fichiers brut sans fioriture.
DIVX MP3 ... ont une qualité moindre certains préfèrent le CD ou l'AC3 pour les films
niveau rétro je préfère la liste de fichier insipide : on a tout sous la main
ce n'est pas encombrant et ça ne coûte pas un bras
j’hallucine toujours quand je vois la côte des jeux MSX grimper d'année en année
il faudrait que je reprenne ma création de PIC en screen 8 pour afficher jaquette+capture sur MSX
une étagère de boîtes rangées plutôt qu'une liste de fichiers brut sans fioriture.
DIVX MP3 ... ont une qualité moindre certains préfèrent le CD ou l'AC3 pour les films
niveau rétro je préfère la liste de fichier insipide : on a tout sous la main
ce n'est pas encombrant et ça ne coûte pas un bras
j’hallucine toujours quand je vois la côte des jeux MSX grimper d'année en année
il faudrait que je reprenne ma création de PIC en screen 8 pour afficher jaquette+capture sur MSX
ericb59
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Conseiller Municipal
C'est vrai Zebibizen, j'ai besoin du support physique.
Et très sincèrement je pense que la dématérialisation forcenée des supports que l'on vit actuellement, n'aura qu'un temps.
C'est le même scénario dans tous les domaines de la culture, Musique, Film, livres, jeux tout se dématérialise. Pour autant les prix restent sensiblement équivalent à leur équivalent en support physique. Si il y a un gain de place, d'organisation que je ne néglige pas, je prédit que les gens en auront vite assez d'acheter du vent. Je crois que foncièrement notre mode de vie fondé sur la possession s'accommodera mal de cette dématérialisation. La possession virtuelle n'est pas dans notre culture, pas dans nos gènes !!
Oui les jeux MSX ont des côtes hallucinantes. Je suis bien d'accord. Est-ce justifié ? je ne sais pas. Toujours est il qu'il y a des gens pour acheter des boites de jeux à plus 100€. Pourquoi ? des collectionneurs ? On peut trouver tous les jeux MSX sous forme de ROM, et ce depuis le début du MSX. Le piratage à tué le MSX ? peut être ! En tout cas , les jeux MSX aujourd'hui ne se sont jamais aussi bien vendu ! (en terme de prix) quel paradoxe !!
Et très sincèrement je pense que la dématérialisation forcenée des supports que l'on vit actuellement, n'aura qu'un temps.
C'est le même scénario dans tous les domaines de la culture, Musique, Film, livres, jeux tout se dématérialise. Pour autant les prix restent sensiblement équivalent à leur équivalent en support physique. Si il y a un gain de place, d'organisation que je ne néglige pas, je prédit que les gens en auront vite assez d'acheter du vent. Je crois que foncièrement notre mode de vie fondé sur la possession s'accommodera mal de cette dématérialisation. La possession virtuelle n'est pas dans notre culture, pas dans nos gènes !!
Oui les jeux MSX ont des côtes hallucinantes. Je suis bien d'accord. Est-ce justifié ? je ne sais pas. Toujours est il qu'il y a des gens pour acheter des boites de jeux à plus 100€. Pourquoi ? des collectionneurs ? On peut trouver tous les jeux MSX sous forme de ROM, et ce depuis le début du MSX. Le piratage à tué le MSX ? peut être ! En tout cas , les jeux MSX aujourd'hui ne se sont jamais aussi bien vendu ! (en terme de prix) quel paradoxe !!
en fait avec les jeux et les musiques on nous a toujours vendu du vide , quand on voit la taille d'une cartouche et celle de la rom a l'intérieur on se pose la question : est ce que j'aurais mis le même prix juste pour le composant et un connecteur ?
donc en l'habillant un peu avec un boitier et une jaquette la pilule passe mieux
le cd ou dvd n'a pas changé la donne , juste un peu la taille des boitiers qui a changée
avec les mini supports genre DS on commence a se poser la question : est ce que ça vraiment vaut le prix ce petit truc ?
le nouveau probléme avec les supports récents c'est que c'est devenu plus fragile , une bonne rayure et le jeu est HS , quelques poussiéres sur la lentille et la console ne marche plus d'ou l'interet pour le support cartouche
donc si conserver un fichier virtuel n'est pas la panacée , c'est aussi fiable que les supports actuels , a condition de se faire plusieurs sauvegardes pour ne rien perdre et bien sur sur des supports différents au cas ou !!
donc en l'habillant un peu avec un boitier et une jaquette la pilule passe mieux
le cd ou dvd n'a pas changé la donne , juste un peu la taille des boitiers qui a changée
avec les mini supports genre DS on commence a se poser la question : est ce que ça vraiment vaut le prix ce petit truc ?
le nouveau probléme avec les supports récents c'est que c'est devenu plus fragile , une bonne rayure et le jeu est HS , quelques poussiéres sur la lentille et la console ne marche plus d'ou l'interet pour le support cartouche
donc si conserver un fichier virtuel n'est pas la panacée , c'est aussi fiable que les supports actuels , a condition de se faire plusieurs sauvegardes pour ne rien perdre et bien sur sur des supports différents au cas ou !!
Avant les jeux n'avaient qu'une disquette pas fiable les éditeurs compensaient avec une grosse boite et un manuel papier
maintenant c'est un CD dans une boite standard minimaliste avec manuel PDF même s'il s'agit d'un logiciel à 3000 euros
pour les jeux les DVD... ils font une édition "ultra" collector avec une belle boîte tirée en édition limité pour gonfler le prix
maintenant c'est un CD dans une boite standard minimaliste avec manuel PDF même s'il s'agit d'un logiciel à 3000 euros
pour les jeux les DVD... ils font une édition "ultra" collector avec une belle boîte tirée en édition limité pour gonfler le prix
igal
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Conseiller Municipal
pour revenir au sujet de depart lol
il semble possible de mettre 128 et 512 kilo octet en même temps dans la moonsound.
voici le lien: http://www.msx.org/forum/msx-talk/hardware/moonsound-upgrade-640kb-need-help-jumpers
il semble possible de mettre 128 et 512 kilo octet en même temps dans la moonsound.
voici le lien: http://www.msx.org/forum/msx-talk/hardware/moonsound-upgrade-640kb-need-help-jumpers
.. et sunrise vend de la sram 512ko
http://www.sunriseformsx.nl/index.php?item=hardware&action=page&group_id=9&page=2&lang=FR
http://www.sunriseformsx.nl/index.php?item=hardware&action=page&group_id=9&page=2&lang=FR
igal
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Conseiller Municipal
Je viens d'ajouter 128Ko [BANK2] aux 512 Ko [BANK1] déjà présents sur ma Moonsound.
Je lance MBWAVE V1.16, mais au démarrage, il détecte seulement 512ko
Je n'ai pas touché aux Jumpers qui concernent [BANK1] (512Ko) => J2 "1-2" / J3 "2-3"
Concernant [BANK2](128Ko) => J4 "1-2" / J5 "2-3" ( j'ai rien touché, c'était déjà comme ça
En lisant le Post sur MSX.ORG dont je fais référence un peu plus haut, voici la solution donnée:
Citation
************
I found some info in a recent post. Now upgraded to 640KB
Quick guide for v.2.0:
128KB to 640KB
Take out of the socket the 128K chip (mounted as standard in the lower - primary socket)
Bend up pin 30 (evt. see data sheet). (It's upper row, 3rd pin from the left).
Put the 128K chip in the upper - seconadry socket.
Connect pin 30 which is outside the socket to pin 32 (upper row, 1st. pin from the left).
Put 512K chip in the lower - primary socket.
Turn the PCB on the back side.
Locate the jumpers, J2, J3 & J4.
Cut the "factory" made jumper traces (cut deep, and make sure they are actually disconnected).
Connect jumpers with little wire in J2 (1-2), J3 (2-3) and J4 (2-3).
Load up MBWAVE and it should show 640K sample ram on startup.
If upgrading to 1024K just put two 512K chips into the sockets, and set jumpers as above.
****************
Cependant, comme l'a fait remarqué Jipe, j'ai une version 2.1 et une différence flagrante entre les deux modèles est la présence d'un [JUMPER 5] contrairement à la version 2.0.
Peut être une réponse claire dans la documentation originale. Vous avez pu trouvé ça en ligne vous?
J'ai regardé par là mais => http://www.sunriseformsx.nl/index.php?item=hardware&action=page&group_id=9&page=4&lang=FR
Je lance MBWAVE V1.16, mais au démarrage, il détecte seulement 512ko
Je n'ai pas touché aux Jumpers qui concernent [BANK1] (512Ko) => J2 "1-2" / J3 "2-3"
Concernant [BANK2](128Ko) => J4 "1-2" / J5 "2-3" ( j'ai rien touché, c'était déjà comme ça
En lisant le Post sur MSX.ORG dont je fais référence un peu plus haut, voici la solution donnée:
Citation
************
I found some info in a recent post. Now upgraded to 640KB
Quick guide for v.2.0:
128KB to 640KB
Take out of the socket the 128K chip (mounted as standard in the lower - primary socket)
Bend up pin 30 (evt. see data sheet). (It's upper row, 3rd pin from the left).
Put the 128K chip in the upper - seconadry socket.
Connect pin 30 which is outside the socket to pin 32 (upper row, 1st. pin from the left).
Put 512K chip in the lower - primary socket.
Turn the PCB on the back side.
Locate the jumpers, J2, J3 & J4.
Cut the "factory" made jumper traces (cut deep, and make sure they are actually disconnected).
Connect jumpers with little wire in J2 (1-2), J3 (2-3) and J4 (2-3).
Load up MBWAVE and it should show 640K sample ram on startup.
If upgrading to 1024K just put two 512K chips into the sockets, and set jumpers as above.
****************
Cependant, comme l'a fait remarqué Jipe, j'ai une version 2.1 et une différence flagrante entre les deux modèles est la présence d'un [JUMPER 5] contrairement à la version 2.0.
Peut être une réponse claire dans la documentation originale. Vous avez pu trouvé ça en ligne vous?
J'ai regardé par là mais => http://www.sunriseformsx.nl/index.php?item=hardware&action=page&group_id=9&page=4&lang=FR
igal
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Conseiller Municipal
Concernant la version Beta de MS², je l'ai toujours pas reçu!
Pour rappel:
*************
Beta testing
If you are interested in keeping up to date on the development, or want to simply support it, you can join the private beta test by making a donation of at least 15 Euro on account BIC:INGBNL2A, IBAN:NL42INGB0006268083 of Patriek Lesparre in Almere, The Netherlands. Don't forget to indicate your e-mail address! If you prefer to use Paypal, donate to paypal (at) tni.nl. You will receive the latest beta versions and can give your input on the development of the program. The final product will probably cost 25 Euro (free for beta testers) and might become bundled with new MoonSounds by Sunrise.
*************
Le Don se faisant par le biais de l'adresse Paypal suivante => [Paypal@tni.nl].
J'ai finalement utilisé cette adresse:
*************
Contact Info
The e-mail address for general information regarding TNI and its activities is: info@tni.nl
*************
A suivre...!
Pour rappel:
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Beta testing
If you are interested in keeping up to date on the development, or want to simply support it, you can join the private beta test by making a donation of at least 15 Euro on account BIC:INGBNL2A, IBAN:NL42INGB0006268083 of Patriek Lesparre in Almere, The Netherlands. Don't forget to indicate your e-mail address! If you prefer to use Paypal, donate to paypal (at) tni.nl. You will receive the latest beta versions and can give your input on the development of the program. The final product will probably cost 25 Euro (free for beta testers) and might become bundled with new MoonSounds by Sunrise.
*************
Le Don se faisant par le biais de l'adresse Paypal suivante => [Paypal@tni.nl].
J'ai finalement utilisé cette adresse:
*************
Contact Info
The e-mail address for general information regarding TNI and its activities is: info@tni.nl
*************
A suivre...!
TurboSEB
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Conseiller Municipal
J'y connais pas grand chose , mais peut etre que de respecter ''a la lettre'' la procedure
par exemple le fait de connecter le pin 30 au pin 32 avec le socket 1 (vide) et le socket 2 (128ko)
et non pas le socket 1 (512ko) et le socket 2 (128ko) , permet de faire une sorte de reinilisation du socket 1
par exemple le fait de connecter le pin 30 au pin 32 avec le socket 1 (vide) et le socket 2 (128ko)
et non pas le socket 1 (512ko) et le socket 2 (128ko) , permet de faire une sorte de reinilisation du socket 1
MSX 1&2 + Moniteurs+divers (environ 0.70Tonnes)
igal
Membre non connecté
Conseiller Municipal
Du nouveau du coté de Tni
Citation:
********
Hi Igal,
I've seen your paypal transaction merci beaucoup!
Sorry for not contacting you right away, I've been very busy.
Right now I'm finishing up a new beta, so I will send it as soon as
possible.
What model MSX do you have?
Greetings,
Patriek
*********
Une nouvelle Beta devrait être distribuée bientôt
@MsxLégend:
J'ai reçu les SRAM 512Ko de TheWipMaster, et je voudrais tester la possibilité de mettre 1024Ko sur la MoonSound.(512 X2).
Peux tu me dire si il y a un shunt quelconque sur ta MoonSound s'il te plait?
Citation:
********
Hi Igal,
I've seen your paypal transaction merci beaucoup!
Sorry for not contacting you right away, I've been very busy.
Right now I'm finishing up a new beta, so I will send it as soon as
possible.
What model MSX do you have?
Greetings,
Patriek
*********
Une nouvelle Beta devrait être distribuée bientôt
@MsxLégend:
J'ai reçu les SRAM 512Ko de TheWipMaster, et je voudrais tester la possibilité de mettre 1024Ko sur la MoonSound.(512 X2).
Peux tu me dire si il y a un shunt quelconque sur ta MoonSound s'il te plait?
igal
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Conseiller Municipal
Je savais bien être déjà tombé sur la Documentation.
Voici la source => http://www.ctv.es/USERS/hnostar/TECH/MOON/m-2.htm
Je me suis permis un copier / coller de peur que la source soit perdu un jour.
L'information doit être quelque part la dedans Edité par igal Le 17/05/2012 à 17h36
Voici la source => http://www.ctv.es/USERS/hnostar/TECH/MOON/m-2.htm
Je me suis permis un copier / coller de peur que la source soit perdu un jour.
Code TEXT :
Moonsound. Technical documentation Translated by: Remco Schrijvers This document describes the MoonSound and especially the main component, the Yamaha OPL4 chip. It is a copy of the official documentation from Yamaha with some additional notes made by me where I thought that the original descriptions were not very clear. Note that this document does not describe the FM (OPL3) part of the OPL4. You can find that information in a seperate text file. All diagrams are drawn with ASCII characters to enable easy viewing and printing of this document on MSX as well as on PC. MoonSound description The MoonSound cartridge has 3 important components: - The OPL4 (YMF278B). - The Yamaha YRW801 2MB ROM with samples for the OPL4. - 128K SRAM to enable you to use your own samples. The I/O of the OPL4 can be done on the following I/O ports: 07Eh wave register 07Fh wave data 0C4h FM bank 1 register 0C5h FM data 0C6h FM bank 2 register 0C7h is a mirror of the FM data register but use of 0C5h is preferred. The status register is also located at 0C4h at all times. The OPL4 is 100% compatible with the OPL3 which is described in a seperate document and meets the OPL(tm) standard. OPL(tm) is a trademark of Yamaha Corporation which represents a full register compatibility with Yamaha YMF3812 (OPL2). Important: To enable access to the Wave registers and the extra bit in the status register, you have to set bit D0 and D1 in register 5 of FM bank 2. In basic this would look like this: OUT &HC6,5 OUT &HC5,&B11 There is no documentation available about the contents of the ROM chip. If you want to use these for (e.g. your own music editor or replayer) you can contact me and I can give you some of the info I found in the two weeks of long hard and boring work I spent on it. OPL4 Overview FM synthesizer Unit (same as YMF262) 1. Sound Generation Modes * 2-operator mode 2-operator mode with eighteen sounds are produced at the same time. Or 2-operator with fiftheen sounds, and five rhythm sounds are produced at the same time. * 4-operator mode 4-operator mode with six sounds and 2-operator mode with six sounds are produced at the same time. Or 4-operator mode with six sounds, 2-operator mode with three sounds and five rhythm sounds are produced at the same time. 2. Eight types of waves. 3. Stereo output. PCM synthesizer Unit 1. Simultaneous generation of 24 sounds. 2. Voice output data sampling frequency of 44.1 Khz. 3. Waveform data length: 8 bits, 12 bits and 16 bits. 4. Stereo output (16-level pan can be specified for each sound) Wave Data for PCM Synthesizer Unit 1. Maximum of 4M-byte external memory can be conected. 2. Maximum of 512 tones. 3. External ROM or SRAM memory. If SRAM is connected, wave data can be downloaded from CPU. 4. Chip select signals for memory can be output: 128K bytes, 512K bytes, 1M bytes and 2M bytes. Miscellaneous 1. YMF278 has six channels for sound output, and can be connected to the YAC513. 2. YMF278 can be connected to the YSS225(EP) witch gives various effects to sound data. 3. YMF278 can read all registers. 4. Pack contains 80-pin QFP. CPU INTERFACE Sound generation control for the YMF278 is performed by writing data into registers. An 8-bit parallel CPU interface is provided to write data into and read status form each register. D0-D7 are bi-directional data buses, and /CS,/RD,/WR,/WR,A0,A1,A2 are data bus control signal input. The data buses are set as shown below by the data control signal: +-------------------------------------------------------------------+ | | /CS | /RD | /WR | /A0 | /A1 | /A2 | MODE | +-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-------------------------+ | | H | X | X | X | X | X | Inactive mode | | | L | L | H | L | L | L | Status read mode | +-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-------------------------+ | | L | H | L | L | L/H | L | Address write mode | | FM | L | H | L | H | X | L | Data write mode | | | L | L | H | H | X | L | Data read mode | +-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-------------------------+ | | L | H | L | L | L | H | Address write mode | | PCM | L | H | L | H | L | H | Data wrtie mode | | | L | L | H | H | L | H | Data read mode | +-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-------------------------+ X: Don't Care (a) Inactive Mode Data buses D0-D7 are set to high impedance when /CS is H (b) Address Write Mode This mode specifies the write address. Output the address data of the register to be written to the data bus. Then, setting data is written in data write mode. However, a wait period of 17 cycles of the master clock is required during this period. To specify register array 0 with FM, set A1 = L. To use register array 1, set A1 = H. (c) Data Write Mode This mode writes data at the address which is set in address write mode immediately before. Output setting data to the datat bus. A wait period of 56 master-clock cycles is required for FM, and a wait period of 88 master-clock cycles is required for PCM until the next address write or data write. (d) Data Read Mode This mode reads data at the address which is set in address write mode immediately before. (e) Status Read Mode This mode outputs the status of the YMF278 to the data bus. PCM SYNTHESIZER AND MIX UNIT REGISTER +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 00H | TEST | | 01H | | +-----+--------------+----+----+----+----+----+ | | | Tone header | | | MT = Memory type | 02H | DeviceID | 2 1 0 | MT | MA | MA = Memory access +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | |Memory address register high | | 03H | --------|MA21 MA20 MA19 MA18 MA17 MA16| +-----+---------+----+----+----+----+----+----+ | | Memory address register mid. | | 04H |MA15 MA14 MA13 MA12 MA11 MA10 MA9 MA8 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | Memory address register low | | 05H |MA7 MA6 MA5 MA4 MA3 MA2 MA1 MA0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | Memory data register | | 06H | 7 6 5 4 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | | | 07H | ------------------------------------- | +-----+---------------------------------------+ | 08H-| Tone number | | 1FH| 7 6 5 4 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 20H-| F-NUM Tone no| | 37H| F6 F5 F4 F3 F2 F1 F0 8 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 38H | Octave pseudo F-NUM | | 4FH| O3 O2 O1 O0 reverb F9 F8 F7 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 50H-| Total level Level| | 67H| 6 5 4 3 2 1 0 direct| +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 68H | Key damp LFO CH Pan pot | | 7FH| on RES 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | 80H-| LFO VIB | | 97H| -------- S2 S1 S0 V2 V1 V0 | +-----+---------+----+----+----+----+----+----+ | 98H-| AR D1R | | AFH| 3 2 1 0 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | B0H-| DL D2R | | C7H| 3 2 1 0 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | C8H-| Rate compensaton RR | | DFH| 3 2 1 0 3 2 1 0 | +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | E0H-| AM | | F7H| ----------------------- 2 1 0 | +-----+------------------------+----+----+----+ | | Mix control Mix control | | | (FM-R) (FM-L) | | F8H | -------- 2 1 0 2 1 0 | +-----+---------+----+----+----+----+----+----+ | | Mix control Mix control | | | (PCM-R) (PCM-L) | | F9H | -------- 2 1 0 2 1 0 | +-----+---------+----+----+----+----+----+----+ Notes: 1. Be sure to set unused bits and TEST registers to 0. 2. Mix control registers (FM-R, FM-L) of F8h are set to 3 (-9dB), other registers are set to '0' by initial clear. REGISTERS In the (OPL4), a sound which is output is called a channel. In the PCM synthesizer unit, 1-24 channels can be output simultaneosly. 08H-F7H of registers are grouped into 24-byte units, and each group corresponds to 1-24 channels sequentially. * 00H-01H TEST This register is used for testing LSI. set this registers to "0" for normal use. +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | | 00- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 01H | TEST | +-----+---------------------------------------+ * 02H MEMORY ACCESS 0: Normal sound generation mode 1: CPU reads and writes the external memory. Sound +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ generation cannot be | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | performed in this mode. | 02H +----+----+----+----+----+----+----+----+ | | | MA | +-----+----------------------------------+----+ * 02H MEMORY TYPE Specify the connection method of the external memory 0: ROM (always on MoonSound) 1: SRAM and ROM +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ Refer to the Chip select | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | Signals of External Memory | 02H +----+----+----+----+----+----+----+----+ for details. | | | MT | | +-----+-----------------------------+----+----+ Important: When you are using the MoonSound, always select the ROM mode. Even if you are using SRAM and ROM!! * 02H TONE HEADER This register sets the range of setting in every 512K byte unit for the 128-tone header (no.384-no.511 out of 512 tones) +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ If D2-D4 = 0, set headers | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | for 512 tones starting with | 02H +----+----+----+----+----+----+----+----+ addres 0 in the external | | | Tone header | | memory. +-----+--------------+--------------+---------+ In the MoonSound the last 128 headers will be located after the 2MB ROM. Since this is 4*512, the tone header value must be 4 (100b). * 02H DEVICE ID +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ Used for ID register, no | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | further information | 02H +----+----+----+----+----+----+----+----+ available. | | DevicdID | | +-----+--------------+------------------------+ This is probably used to identify what kind of chip you are using. My guess is that it will have the following values: 0 = not used 1 = OPL4 2 = future OPL5? * 03H-5H MEMORY ADDRESS REGISTER These registers set the ex- +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ ternal memory addresses when | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | data is written into or read | 03H +----+----+----+----+----+----+----+----+ from the external memory. | | ------- | MA21-MA16 | +-----+---------+-----------------------------+ Set from the highest address +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ in sequence because address | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | setting for MA21-MA0 comple- | 04H +----+----+----+----+----+----+----+----+ tes by the setting of 05H. | | MA15-MA8 | +-----+---------------------------------------+ Addresses are automatically +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ incremented by data write or | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | data read from the external | 05H +----+----+----+----+----+----+----+----+ memory. | | MA7-MA0 | +-----+---------------------------------------+ * 06H MEMORY DATA REGISTER By writing into this reg, +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ the data at the external | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | memory address which is | 03H +----+----+----+----+----+----+----+----+ currently set can be written.| | ------- | MA21-MA16 | +-----+---------+-----------------------------+ A wait period of 28 master-clock cycles is required until the next data write. By reading this register, the data at the external memory address which is currently set can be read. A wait period of 38 master-clock cycles is required until the next data read. * 08H-1FH TONE NUMBER The OPL4 supports a maximum of 512 tones. Select the number of the tone to be +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ produced from 512 tones, and | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | set the selected number in | 08- +----+----+----+----+----+----+----+----+ the tone number register | 1FH | Tone number | of the channel from which +-----+---------------------------------------+ tone is to be produced. The tone header is then internally loaded automaticlly. The loading time is approxi- +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ mately 300 msec from the | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | setting of the tone number | 20- +----+----+----+----+----+----+----+----+ in the register. Do not | 37H | |no8.| access the tone number, LFO, +-----+----------------------------------+----+ V1B,AR,D1R,DL,D2R, rate compensation, RR and AM register of the channel during loading. However, access can be made to other register even when the tone header is being loaded. The flag which indicates loading is located at bit D1 of the status register. Always set the tone numbers (7-0) after the tone number (8) because tone number setting completes by the setting of the tone numbers (7-0). * 20H-4FH F-NUM AND OCTAVE The F-NUM and octave reg. +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ control sound generation | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | pitch. | 20- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 37H | F-Number | | Set positive integers from +-----+----------------------------------+----+ 0-1023 in the F-NUM registers, and set two's complement +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ from -7 to 7 in the octave | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | register. | 38- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 4FH | | F-Number | Always set F-NUM (f6-f0) +-----+-------------------+-------------------+ after F-NUM (f9-f7) because F-NUm setting completes by +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ setting of F-NUM (f6-f0). | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | | 38- +----+----+----+----+----+----+----+----+ If F-NUM is 0 and octave is | 4FH | Octave | | 1, waveform data will be +-----+-------------------+-------------------+ regenerated in sequence at 44.1 Khz. This is used as the reference (F(c) = 0). The formula to obtain the pitch variation for the reference is as follows: F (c) = 1200 * (octave-1) + 1200 * log2 [(1024 + F-NUM) /1024 ] Where 1 octave = 1200 c * 38H-4FH PSEUDOREVERB Set the reverb rate (RevR) +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ to 5 when the envelope beco- | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | mes smaller than 18 dB so | 38- +----+----+----+----+----+----+----+----+ that pseudoreverb effect is | 4FH | | ps | | on. +-----+-------------------+----+--------------+ 0: Pseudoreverb off ps = Pseudoreverb 1: Pseudoreverb on Refer to the "Envelopes" for details. * 50H-67H TOTAL LEVEL +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ Set the total level. The | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | table shown below shows the | 50- +----+----+----+----+----+----+----+----+ correspondence of each bit | 67H | Total level | | of the total level. +-----+----------------------------------+----+ +---------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+ | Bit No. | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | +---------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+ | ATT.(dB)| -24 | -12 | -6 | -3 | -1.5|-0,75|-0,375| +---------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+ * 50H-67H LEVEL DIRECT Select the method of change +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ when the total level is | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | changed. | 50- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 67H | | LD | 0: Changes while the total +-----+----------------------------------+----+ level interpolates 1: The total level is immediately used as the current value. If interpolation is performed, the time required for the sound volume to change from the minimum to the maximum is ?? msec, and the time required to change from the maximum to the minimum is ?? msec. * 68H-7FH KEY ON 0: Key off +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | 1: Key on | 68- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 7FH |KEY | | +-----+----+----------------------------------+ * 68H-7FH DAMP Forced damp starts by setting+-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ D6 of this register to 1: | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | | 68- +----+----+----+----+----+----+----+----+ 0: Normal rate is valid | 7FH | |Damp| | +-----+----+----+-----------------------------+ 1: Damp rate is valid Damp is performed as shown in the table below at the time elapses: +-----------+-----+-----+-----+-----+ | Time(msec)| 5.8 | 8.0 | 9.4 | 10.9| +-----------+-----+-----+-----+-----+ | ATT.(dB) | -12 | -48 | -72 | -96 | +-----------+-----+-----+-----+-----+ * 68H-7FH LFO RES The operation of LFO is as +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ follows: | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | | 68- +----+----+----+----+----+----+----+----+ 0: Start operation | 7FH | |LFOR| | +-----+---------+----+------------------------+ 1: Stops operation and resets * 68H-7FH CH Output channel: +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | 0: Outputs to MIX | 68- +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 7FH | | CH | | 1: Outputs to PCM-EXT +-----+--------------+----+-------------------+ For the MoonSound all channels need to be set to PCM-EXT. * 68H-7FH PAN POT Set the pan pot. The pan pot +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ changes as shown in the table| | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | below according to the value | 68- +----+----+----+----+----+----+----+----+ to be written: | 7FH | | Pan Pot | +-----+-------------------+-------------------+ +-----------+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | Bit No. | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11| 12| 13| 14| 15| +-----------+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | ATT.(dB) L| 0 |-3 |-6 |-9 |-12|-15|-18| oo| oo| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | +-----------+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | ATT.(dB) R| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | oo| oo|-18|-15|-12|-9 |-6 |-3 | +-----------+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ * 80H-97H LFO Set the speed for LFO. The +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ speed changes as shown in the| | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | table below according to the | 80- +----+----+----+----+----+----+----+----+ value to be written: | 97H | ------- | LFO | | +-----+---------+--------------+--------------+ +--------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+ | Value | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | +--------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+ | LFO Frequency (Hz) |0.168|2.019|3.196|4.206|5.215|5.888|6.224|7.066| +--------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+ * F8H FM MIXING CONTROL Sets the output level of the +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ FM channels. 0 means maximum | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | output. Initial value is 3 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ (-9 dB). | F8H | ------- | FM-R | FM-L | +-----+---------+--------------+--------------+ * F9H WAVE MIXING CONTROL Sets the output level of the +-----+----+----+----+----+----+----+----+----+ PCM channels. 0 means | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | maximum output. Initial | +----+----+----+----+----+----+----+----+ value is 0. | F9H | ------- | PCM-R | PCM-L | +-----+---------+--------------+--------------+ STATUS REGISTER +------+------+------+------+------+------+------+------+------+ | | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | |------+------+------+------+------+------+------+------+------+ |Status| IRQ | FT1 | FT2 | ------------------ | LD | BUSY | +------+------+------+------+------+------+------+------+------+ See the OPL3 document for more info on IRQ, FT1 and FT2. BUSY: The BUSY flag is valid while NEW2=1. This flag becomes 1 while writing address and data. BUSY flag automatically returns to 0 when writing is completed. LD : Indicates that a Wave Table header is loaded. Returns to 0 when loading is completed. See reg. 8 for more info. Although there is no info in the manual about this I think that the BUSY flag is not only for writing, but also for reading. It works for FM, Wave and Wave data transfer! On the Z80A waiting for the BUSY flag is never neccessary, but on the 7Mhz Z80 or the R800 it is neccessary. Not always, but on unpredictable moments so it MUST be used if you are making something and you are planning to use it for R800 or 7Mhz. The disadvantage for Z80 is that it takes some time to check this every time and the Z80 needs all the speed it can get. ENVELOPES + Envelope Graphs The envelopes are shown in the GIF file. To produce continuous sound, set D2R = 0 (RATE = 0, real time = inf). + Pseudoreverb effect When the pseudoreverb in 38H-4FH is set to "1", pseudoreverb effect can be applied. The envelope when pseudoreverb effect is applied is shown in the GIF file. When the envelope decreases below -18 dB, D1R, D2R and RR are disregarded,and RevR (fixed at 5) is set. Pseudoreverb can also be applied to continuous at below -18 dB in the same manner. WAVE DATA IN EXTERNAL MEMORY +----+----+----+----+----+----+----+----+ Address | D7 | D6 | D5 | D4 | D3 | D2 | D1 | D0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ ------------------------- 0 | Data bit| Start address | D1-D0 = 0 for 8 bit data | D1 D0 | S21 S20 S19| S18 S17 S16| D1-D0 = 1 for 12 bit data +----+----+----+----+----+----+----+----+ D1-D0 = 2 for 16 bit data 1 | Start address | | S15 S14 S13 S12 S11 S10 S9 S8 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 2 | Start address | Header for tone No.0 | S7 S6 S5 S4 S3 S2 S1 S0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 3 | Loop address | | L15 L14 L13 L12 L11 L10 L9 L8 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 4 | Loop address | | L7 L6 L5 L4 L3 L2 L1 L0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 5 | End address | End address must be | E15 E14 E13 E12 E11 E10 E9 E8 | inverted! +----+----+----+----+----+----+----+----+ 6 | End address | | E7 E6 E5 E4 E3 E2 E1 E0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 7 | | LFO speed | VIB | | ------- | S2 S1 S0 | V2 V1 V0 | +---------+----+----+----+----+----+----+ 8 | Attack rate (AR) | 1st decay (D1R) | | 3 2 1 0 | 3 2 1 0 | +---------+----+----+----+----+----+----+ 9 | Decay level (DL) | 2st decay (D2R) | | 3 2 1 0 | 3 2 1 0 | +---------+----+----+----+----+----+----+ 10 | Rate compensation | Release rate (RR) | | 3 2 1 0 | 3 2 1 0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ 11 | | AM | | ---------------------- | A2 A1 A0 | +------------------------+----+----+----+ ------------------------- | | Header for tone No.1 | | | | ------------------------- |The following is the waveform data for | Header for tone No.2-283 |tone numbers 0-383 | +---------------------------------------+ ------------------------- | | | D15 D14 D13 D12 D11 D10 D9 D8 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ For 16 bit data | | | D7 D6 D5 D4 D3 D2 D1 D0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ ------------------------- | 1st data | | D11 D10 D9 D8 D7 D6 D5 D4 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 1st data | 2nd data | | D3 D2 D1 D0 | D3 D2 D1 D0 | For 12 bit data +----+----+----+----+----+----+----+----+ | 2nd data | | D7 D6 D5 D4 D3 D2 D1 D0 | +----+----+----+----+----+----+----+----+ ------------------------- | | | D7 D6 D5 D4 D3 D2 D1 D0 | For 8 bit data +----+----+----+----+----+----+----+----+ ------------------------- Note that the end and loop addresses are NOT in bytes but indicate the number of samples! This means that the maximum size for a 8-bit sample is 64K, for a 12-bit sample 96K and for a 16-bit sample 128K.
L'information doit être quelque part la dedans Edité par igal Le 17/05/2012 à 17h36
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